Search This Blog

Friday 17 August 2012

AKU, RAMADAN & RAYA...

salam sayang semua...
alhamdulillah hari nie hari terakhir kita berpuasa...
sayu pula rasa dihati bila meninggalkan ramadan....walaubagaimana pun kita menggaharapkan ia adalah ramadan yg terbaik dari tahun seblm nya...

AKU...
ramadan hampir berlalu...banyak kenangan yg berlaku dalam bulan ramadan...diantaranya, 2 insan yang paling aku sayangi pergi pada bulan ramadan...pertama arwah abah ku...ketika itu menjelang ramadan ke-3, 8 thn yg lalu...iaitu selepas 3 bulan pernikahan ku....yg kedua, arwah abah mentua yang pergi pada 20 ramadan...6 thn yg lalu..iaitu setelah hampir 1 bulan aku melahirkan mashitah....ermmm...mashitah tidak sempat mengenali kedua2 atuknya....

RAMADAN....
diantara kenangan lain di bulan ramadan adalah ...pada zaman kecil ( sekolah rendah ), aku membantu arwah abah berniaga di bazar ramadan di bayan lepas..menjual air...balik je sekolah..terus bersiap2 u bantu abah menyiapkan barang2 perniagaan....membantu tanpa jemu, tiada bantahan...kerana itu sahaja punca rezki kami...hari2 kami berbuka puasa di sana...berniaga sehingga puasa yg terakhir...aku bersama angah adalah pembantu yg setia...mlm nya kami ke masjid pula u berterawih bersama2...mmg happy sgt masa tu...zaman kecil ku tiada istilah membuang masa...bermain bersama rakan sebaya pun jarang2 sekali...tanggungjawab sebagai anak sulong ku galas dgn penuh amanah...daripada bermain shj...lebih baik aku bantu ibu menjaga adik2 serta membantu u mengemas rumah...rutin kesekolah tetap berjalan seperti biasa...

RAYA...
raya.....erm....kenangan pada hari raya juga tidak kurang nya....seingat aku lah...aku hanya beraya pada hari pertama shj...kutip duit raya..hehehhe...mlm nya kami kena mengadap tepung roti canai u di salutkan dgn planta, ,,ini kerana raya kedua kami perlu menjual roti canai dipekan bayan lepas...biasanya 5 hari sebelum gerai minuman n makanan kami beroperasi seperti biasa...bila dikenang2 kan kembali.... boleh buat klip video cam dalam tv tu kan...heheheh...kerna ibu bapa ku bukan lah pekerja mkn gaji...so...perlu ambil peluang yg ada...di saat org lain sedang beraya..dan byk gerai masih blm buka...ini lah peluangnya u mendapat kan keuntungan yg lebih....fuh..aku sebagai pembungkus roti canai...hahaha...bila melihat kanak2 sekarang yg membantu bapa mereka berniaga roti canai..aku terbayangkan diri ku ketika itu....
disaat aku sekolah menengah pula....masa tu dalam tingkatan 2...dalam bulan ramadan aku sibuk menjahit baju raya u adik2 ku yg seramai 5 orng tu dan juga ibu ku...kalu termasuk dgn aku 7 pasang baju aku kena siapkan...pagi ke sekolah, ptg siapkan juadah berbuka...mlm lepas terawih...mula menjahit....biar betul..tapi mmg betul lah...kalu 7 pasang nak tempah di kedai..berapa nak kena bayar. ketika itu kami tidak mampu...tanggungjawab menjahit pakaaian u keluarga nie berlanjutan ...dari baju raya ke baju sekolah pula..cuti sekolah bulan 12, remaja lain menghabiskan cuti bersama rakan2...tapi aku masih dirumah...menjaga adik2, mengemas rumah. menjahit pakaian sekolah u sesi baru. dah jadi rutin tahunan..jahit baju raya,baju sekolah..langsir.....pengalaman mengajar kita...aku matang seblm matang....syukur pada mu YA ALLAH...

hahahhahah..panjang pula story aku ....cukup lah dulu kot....AKU , RAMADAN , RAYA....sangat bernilai...kenangan terindah....aku merindui mu abah....kenangan bersama mu mengajar aku menjadi seseorg yg kuat semangat , tabah dan miliki  kesabaran yang sgt tinggi..........jiwa ku penuh dgn kasih sayang...

so selamat hari raya maaf zahir dan batin u semua yg mengenali aku.....

#...moga kisah ku memberi pengajaran...atau pun anggap lah sebagai hiburan...heheheh

with love...
ASLINA....

No comments:

Post a Comment